Urmăreşte OFERTA LUNII propusă de cabinetul PSIHOTOTAL şi sună întotdeauna pentru programare.

OFERTA LUNII









Diagnoza şi evaluarea psihologică clinică  au ca scop general înţelegerea şi funcţionarea psihologica a copilului şi a adolescentului. Metodele de evaluare alese de psiholog vor depinde de scopul evaluării, de natura problemei, de caracteristicile familiei şi a copilului, de caracteristicile metodelor şi testelor disponibile. Evaluarea psihologică poate fi solicitată în diverse situaţii:

·         Consiliere sau orientare şcolară
·         Dificultăţi şcolare
·         Tulburări de comportament
·         Tulburări de dispoziţie
·         Tulburări de conduită alimentară etc.

La ce serveşte evaluarea psihologică clinică?
Obiectivele generale ale evaluării psihologice clinice ar fi următoarele:
·         să determine dacă există o problemă, să diferenţieze între comportamentul normal şi anormal;
·         să delimiteze între deficitele şi resursele de care dispune persoana evaluată psihologic;
·         să prezică comportamentul viitor sau cum va evolua – în timp – tulburarea;
·         să clasifice problemele;
·         să stabilească liniile de ghidare ale intervenţiei de specialitate.

Evaluarea psihologică clinică precede orice demers de consiliere sau psihoterapie. Pe parcursul acestei etape, se strâng informaţii despre client, a căror analiză şi organizare conduce la emiterea ipotezelor diagnostice şi apoi la obiectivele intervenţiei terapeutice.
CU COPILUL LA PSIHOLOG
  Iata cateva lucruri pe care este preferabil sa le cunoasteti inainte de a veni cu copilul dvs. la psiholog:
  • Este bine sa explicati copilului unde va fi adus (puteti sa ii prezentati imaginile din bara laterală stângă pentru a se familiariza cu spatiul) si sa il puneti in tema cu faptul ca se va afla intr-un cadru in care nu i se vor intampla lucruri neplacute sau dureroase. Daca va cere mai multe informatii spuneti-i ca este posibil sa i se puna cateva intrebari, sa fie invitat sa povesteasca, sa deseneze, sau sa se implice in diverse activitati de joc, potrivite varstei sale.
  • La prima intalnire, este de dorit ca ambii parinti sa fie prezenti.
  • Dupa ce veti face cunostinta cu psihologul, vi se va solicita sa expuneti sumar motivul pentru care ati venit. Pornind de aici, psihologul va va audia, va va adresa intrebari suplimentare (pentru a aprofunda problematica pe care dvs. o expuneti) si va va oferi perspectiva sa asupra acesteia, punandu-va la dispozitie informatii legate de modul in care puteti proceda ulterior. (Este posibil ca necesarul dvs. de informatie sa fie acoperit inca din prima intrevedere, dar, in cele mai multe din situatii, este nevoie de mai multe intalniri pe parcursul carora se realizeaza o evaluare complexa a copilului, urmata de aducerea la cunostinta dvs. a rezultatelor obtinute si de consilierea dvs. privind posibilele modalitati de interventie.)
  • Dat fiind faptul ca este posibil sa vi se solicite raspunsuri cat se poate de detaliate si precise la intrebari legate de dezvoltarea copilului dvs., de comportamentele si starile sale (de la nastere pana in momentul prezent), este indicat sa incercati sa va reactualizati aceste informatii inainte de a veni la cabinet. (Vi se pot cere informatii legate de sarcina - daca a fost normala, dusa la termen, etc., informatii legate de nastere - durata travaliului, complicatii, nastere normala sau cezariana, scor APGAR, etc., informatii legate de momentele temporale la care copilul a dobandit o serie de achizitii - la ce varsta a mers, la ce varsta a spus primul cuvant, etc., informatii legate de comportamentele si starile copilului - in ce fel se joaca, cum se comporta fata de alti copii sau alte persoane, etc.) In cadrul cabinetului nostru vi se va oferi un formular pe care va trebui sa il completati cu astfel de date.
  • Exista posibilitatea ca psihologul sa va aduca la cunostinta faptul ca o parte din comportamentele sau starile copilului dvs. nu sunt decat consecinta unor interventii educative sau modalitati relationale inadecvate. Este important sa nu va simtiti lezat sau culpabil pentru aceasta stare de fapt. Singurul motiv pentru care un psiholog va prezinta aceste lucruri este pentru a va face sa constientizati unele mecanisme si pentru a va veni in ajutor, instrumentandu-va cu metode adecvate de depasire a situatiilor problematice in relatia cu copilul dvs.
Diagnosticul
  • Pe baza tuturor informatiilor acumulate in etapa de evaluare (prin observatie, testare, interviu) se va formula un raport de evaluare care va fi prezentat parintelui.
  • Comunicarea rezultatelor obtinute in urma evaluarii va fi insotita de o consiliere legata de mijloacele de interventie optime, indiferent de faptul ca acestea urmeaza sa se desfasoare sau nu in continuare in cadrul cabinetului nostru. (Exista tulburari care necesita forme de interventie specifice care depasesc limita competentelor noastre prezente - autism, de exemplu. Intr-o astfel de situatie va vom directiona catre institutiile care presteaza astfel de servicii. )
  • De asemenea, in anumite situatii, veti fi pusi in tema cu necesitatea unor investigatii suplimentare (neurologie, psihiatrie, ORL, etc.).



Cu respect pentru decizia ta de a reusi,
psiholog clinician specialist
GRAPA CARMEN